Projecten
TreeCollective
Meer bomen in de stad door de waarde van bomen zichtbaar, verhandelbaar en traceerbaar te maken.
Partners: Stadsboswachter, Jaap Tinssen
Status: opstartfase
Grassroots Business Lab
Incubator voor de wijk: de positie van wijkbewoners versterken door (lokaal) ondernemerschap.
Opdrachtgever: Innovation Quarter, MRDH
Partners: Wolfpack, Wunderpeople, Rabobank, Gemeente Rotterdam, Delfshaven Cooperatie
Status: loopt, de eerste 6 bedrijven en cases worden gelanceerd. Vervolgfinanciering in aanvraag.
Fieldlab Haringvliet
Veranderingen in de natuur blijvend onder de aandacht brengen door nieuwe business modellen.
Opdrachtgever: WNF, ARK Natuurbeheer
Partners: Wolfpack, Arie van Baarle, Hannah Meijer
Status: opdracht afgerond, op zoek naar partners en funding voor continuering van het lab
Tiny Apartments
Ontwikkelen van diensten die ervoor zorgen dat kleiner wonen comfortabel blijft.
Opdrachtgever: Heijmans
Partners: Wolfpack, Livework
Open Badges
Mini-certificaten die wijkbewoners kunnen behalen bij ondernemingen waardoor ze toegang krijgen tot de arbeidsmarkt. (een van de spin-outs van het Grassroots Business Lab)
Opdrachtgever: Delfshaven Cooperatie
Partners: Rabobank, AltijdHR, Havenbedrijf Rotterdam
Status: loopt, bedrijven worden benaderd om badges uit te geven.
Circulaire markten en business model wijkcooperaties
In Rotterdam Zuid zamelt de Afrikaanderwijk Cooperatie afval gescheiden in. Daarnaast is er een grondstoffenstation gepland en zo wordt er gewerkt aan het circulair maken van de markt. Hoe kunnen deze ontwikkelingen elkaar versterken en wel dusdanig dat er een verdienmodel ontstaat? Dit verdienmodel is op de lange termijn hard nodig om deze initiatieven meer continuiteit te geven. Of – indien er geen verdienmodel mogelijk is – dit te erkennen en op zoek te gaan naar structurele bijdragen.
Status: loopt.
De Nieuwe Keuken
Het aantal aanbieders van keukens is enorm. Zou er ruimte zijn voor een nieuwe keuken? In onze eerste research blijkt dat het lastig is om een goede prijs-kwaliteit te vinden en een goede ervaring te hebben. De NPS-scores liggen enorm laag in de branche. Op basis van een volledig nieuwe customer journey, is i.s.m. Livework De Nieuwe Keuken ontwikkeld die zowel hoogwaardig is, als een excellente ervaring heeft – zowel voor, tijdens als na levering.
Status: lancering verwacht 2019
Business Station WDKA en Creative Business Map
Creativiteit en ondernemen kunnen op gespannen voet staan met elkaar. Deze spanning kan juist leiden tot innovatie. Op de Willem de Kooning Academie heb ik het Business Station opgezet waar studenten gedurende hun studie kunnen werken aan het lanceren van hun product en onderneming.
Creative thinking for business
Voor corporates, overheden en business schools verzorg ik design en creative thinking sessies om complexe vraagstukken aan te pakken en om proposities te ontwikkelen. Ik overbrug daarmee een gat: kunstacademie studenten zijn gebaat bij meer ondernemerschap; business school studenten kunnen met design thinking tot betere oplossingen en proposities komen.
Opdrachtgevers zijn o.a. Rotterdam Business School, Gemeente Rotterdam, RIVM, Oce, PR bureau HVDM.
← Back